Isnin, 23 Julai 2018

3 hari bersama Mac book Air

Aku pakai iphone 7plus since 2017. masa aku nak g Korea 12 Mac 2017. so aku dah biasa dengan IOS ni dalam setahun jugaklah kan ...Alhamdulillah sejak aku pakai iphone tak pernah hang takpernah ada problem . semua ok je..so bila aku guna mac book ni taklah rasa susah sangat sebab dia lebih kurang pakai iphone beza nya di laptop. Macam org pakai Android laptop, yg mana pakai samsung operating system dia android so tak byk beza pun ...senang je..

utk word dia pakai Pages, excel guna numbers..etc. pasti instead of control c untuk copy dalam mac book kita pakai command c, copy, command v untuk paste dan seterusnya. 


dan biasalah perempuan mulalah pikir nak beg lah nak sarung laptoplah ,,,nak casing lah ..macam maca aksesorianya. 


tadi first time aku guna lcd best gila.. laju je..everything smooth habis !wah melangit ko puji ekk...

surface pro harga dalam 4k lebeh

apa lagi yang aku suka pasal dia ..hah dia simpan password utk kita. ok jap..nak membawang pasal komputer jenama Microsoft namanya surface jap aku google gambar dia..


Kawan aku cakap jangan beli sebab semua komponen dalam tu masih belum established lagi..dan dia kata dh dua kali dia hantar masuk service ut repair. ada satu jenama Huawei yg boleh bekerja macam surface pro ni tapi lagi murah ...


kalau untuk teaching sesuai sgt lah kan !


ok ..apalagi yang menarik ekk.. ok kalau korang nak cucuk LCD kena guna VGA cabel kan..ala yg soket doa kaler biru tu ..ada banyak pin ..so korang kena beli cabel baru utk connect antara macbook dengan VGA ni ..aku beli cabel dia baru dalam RM131. mmg pentinglah ..kalau tak macam mana nak cucuk sambung ke LCD kan ...


rugi je beli laptop tapi tak boleh connect lcd cam ner nk ajarkn ..


COMMAND = CONTROL 

(Command-X for cut, Command-C for copy and Command-V for paste 

ITU JE NAK SHARE OK BYE!



edit: hari tu aku nyaris nak download anti virus utk mac..pelik jugak kata takde virus ..aosal ni ada antivirus. aku pun call servis centre dia ..dia cakap jangan download itulah sebenarnya virus dia.. adoii! nasib baik aku tak dload lagi. kalo tau nayo ! dia kata itu semua iklan iklan jgn download kalau dia suruh nnt dia masuk dalam system computer kita dan kena formatting balik semua benda kan susah tu. 

so ingat Mac book takde Anti Virus. mmg well protected! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...