Khamis, 12 Julai 2018

tips menjadi guru

Aku paling tak suka kena marah
kena marah dengan org di tempat kerja
kalau kena marah di rumah dengan suami aku dh biasa 

adoii
kesan bersalahnya tu sampai sekarang masih terasa
tebak muka ku menahan malu
malu pada org oarg yg mungkin dulu hormat dengan kita
tapi skrg makin tidak respect pada kita.

okay! fine
belajar terima kesalahan sendiri dan kemudian cuba baiki
serta jangan ulangi lagi

tadi aku telah di tegur oleh Puan PK hEM di sebabkan aku tak tanda register buku kedatangan pelajar. bukan sehari bukan dua hari tetapi dua minggu sejak 1 julai. 

so! aku lah yg bersalahkan ? 
tapi bila dia bercakap hal aku di hadapan GPK 1 mmg aku lagi rasa azab lah..di tokok tambah dengan kerani bercerita..oklah
aku pun dh tanda register tu
dan esok pastinya aku akan tanda lagi dan lagi

so kat sini aku nak share tips do and don't as a teacher

1. WAJIB masuk kelas. wajib ! kalau kau ada kelas tapi kau ada dalam bilik guru mmg kau buat SALAH BESAR!

2. mengajar dalam kelas. kau WAJIB MENGAJAR dan bukan bukak hphone! SERIUS..gila ! kalau kau kedapatan main hphone..

3. tulis di papan hitam/putih. WAJIB . budak mesti menyalin time kau mengajar. itu PROOF yg kau mengajar. 

4. kawalan kelas. Pastikan pelajar ADA dalam kelas dan tidak merayau semasa waktu kau. WAJIB..kalau time kau tiba tiba ada pelajar jatuh bangunan kau yg SALAH! sebab ? kenapa kau tak KAWAL pelajar.

5. WAJIB masuk relief class

6. WAJIB buat RPH

7. WAJIB tanda@semak kertas / buku anak murid

8. WAJIB jaga kata kata. jangan maki hamun pelajar. 

9. JANGAN TIDO dalam kelas. baik kau terjun bangunan dr kau tido dalam kelas 

10. WAJIB mengajar dengan silibus jangan kau main taram sahaja.

cukuplah sepoloh kang kau pengsan
langsung taknak masuk kelas

PENAMPILAN

1. WAJIB pakai baju kurung atau two pisces
2. Nametag
3. kasut bertutup depan dan belakang.
4. kemas dan sopan
5. tutup aurat 

Gambar jamuan Hari Raya ..gagah cikgu g 7 Eleven  beli ais dan belon jam 7 pagi !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...