Selasa, 24 Julai 2018

ujian Allah SWT

Seorang sahabat di sekolah yg berusia sekitar 45 tahun berkongsi cerita tentang suami nya yang sedang sakit kanser tahap 4. katanya kanser suaminya telah merabak ke hati. masalah di hati seknya bukan setempat tapi bertitik titik banyak tempat. 

aku meraup muka susah nak meluahkan. tapi jauh disudut hati aku sesungguhnya kanser satu penyakit yang sangat menakutkan . bukan persoalan keturunan malah sesiapa sahaja boleh kena penyakit ini. Allahu Akbar..bersyukur kalian masih sihat hari ini dan tidak sakit apa apa. 

aku cukup takut mengenang kembali kesakitan ibu ku. terlalu berat kesakitan yang dia tanggung. apa lagi yg boleh dikatakan ..

kawan aku katanya suami nya kena menghadapi kimo seumur hidup. apa yg aku boleh katakan ? apa lagi yg aku boleh komen . dalam erti kata lain ..suaminya takkan boleh sihat sepenuhnya .kesihatan nya bergantung sejauh mana badannya bertindak blas pada rawtan kimo yg dia akan jalani. 

suami nya cukup positive. suaminya menyibukkan diri dengan pekerjaan nya. tidak memberatkan fikiran dengan penyakit yg dihadapinya. 

ya Allah aku diam . aku takut nak cakap." Kak..jagalah suami akak..kita tak tahu berapa lama masa yang kita ada bersamanya..buatlah apa yg akak nak buat bila bersamanya. masa ni masa utk menikmati hidup berdua sepuas puasnya. jangan fikir berapa lama masa yang ada apa yang akan jadi akan datang..pedulikan ..teruskan hidup dan nikmati hidup itu selagi boleh.."

bersama Wak Azua ..kakak aku yang paling berjasa menjaga mak dan abah sewaktu sakit. 


itu sahaja yang aku boleh katakan. 

agak bahaya bila dah sampai stage hati. aku tak tahu bagaimana nak komen . aku pun bukan doktor. cuma bila kita sakit kita rasa kita sangat hampir dengan kematian kita. walaupun hakikatnya kematian boleh tiba samada dia sihat mahupu. dia sakit.

adakala kita rasa beruntung sakit dan tahu bila mati berbanding tiba tiba mati mengejut. tapi ada masanya bila kita tahu kita kan mati kita akan jadi semakin takut.

hidup ini sungguh misteri. segalanay telah tertulis namun sebagai hamba Allah kita mesti bergantung pada Allah SWT selepas kita dan berikhtiar dalam semua perkara. 

ya Allah Ampunkan dosa dosa kami Ya Allah 
Ya Allah..ampunkanlah dosa dosa kamiya Allah 
tolong lah kami Ya Allah...

aku tahu rasa nya sangat perit.sebab aku pernah melalui fasa ini. semua kalian kalian kuat mengharungi ujian ini. 

marilah kita raptkan diri pada Allah SWt dan bersedia bertemu Pencipta kita yakni Allah SWT. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...