Selasa, 22 Disember 2020

Cara perkiraan tarikh haid dengan tepat



 Zaman asrama org uzur paling heaven. 

Tapi tido lama lama.. dtg surau utk baca Mathurat je. Mathurat pulak dulu wajib bukan sunat. 

Banyak org salah kira tarikh dtg haid.

Bukan salah kira tapi haid dtg tarikh beza beza.. 

so aku ada dengar kalau nak tengok tarikh uzur dengan tepat guna kalender Islam . Atau Hijriah.

Tengok bulan muharam safar rabiul awaal .. eh ternyanyi nasyid plak..

Bila aku guna kalender islam , tarikh aku dtg period mmg tepat

Cth, aku datang 7muharam .. nnt next moth dia akan dtg pada 7 safar, begitulah bulan seterus nya ..

So korg kena ada kalaender Islam utk conteng tarikh uzur ni. Tarikh tarikh ni penting. 

Satu kena tahu bila hari terakhir dikira darah period. Kalau kebih lima belas hari dikira darah pengakit atau darah istihadhah. Kena solat fardhu puasa wajib .

Kalau darah period tak perlu solat fardhu dan puasa ramadhan. 

So penting lah kan.

Satu lagi bila suami isteri nak merancang.

Nak anak atau nak jarakkan anak.

Kena kenal tarikh subur bila. Begitulah .


Btw aku dh jadi agent Nirwex sila contactvutk sebarang pertanyaan. 

Harus ada di setiap runah ya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...