Selasa, 8 Disember 2020

WARONK AVENUE, MELAKA.

aku ada baca post psal port makan ni ..katanya baru bukak ..

first time aku sampai mmg excited ..tempatnya lawa ..ada banyak lampu lampu ..tapi!!!!..baca sampai habis ok ....

dia ada dua tingkat ..tapi ada part tengah tu ko keluar ko boleh terus ke jalan raya  ..kat tingkat bawah tu ada banyak stall..yang aku ingat ada dimsum, ada western, ada asam pedas atok, ada jual cendol, nasi lemak kg mortem , ada kedai jual air...

pastu ko boleh duduk luar ada stool bar utk ko duduk makan sambil tengok scenery cruise waktu malam..




so bila aku tengok harga dia taklah mahal sangat , macam nasi lemak biasa RM4, nasi lemak ayam goreng RM7, nasi lemak paru goreng RM7, 




dim sum dia pun harga standard dalam 6 ringgit satu jenis tu dapat tiga ..kitorg makan hari tu dalam Rm27 ringgit kot ..ada pau sated egg, ada dimsum black pepper..tapikan ..sedih wo..dh nak keluar baru pasan taukey stall dimsum tu cina ....sekian !ko agak agak mana dia amik dimsum tu ..bersangka baiklah dimsum tu halal ..buak melayu kot yang jaga stall tu ....aduh!



kedai ni pulak ada jual cendol sagu, ais jagung ..tapi kan jelas terasa santan kotaknya tu ..so aku suggest nak makan cendol mesti pergi ke CENDOL KG HULU ..nnt aku up post pasal cendol kampung Hulu jauh lebih lazat cendolnya.

ni tangga nak naik ke tingkat atas ..nnt aku cerita apa ada kat tingkat atas tu scary okkk.









ok area atas ni tempat orang minum arak ...kalau ko tengok menu dia orang order vodka, magarita, apa tah ..semua jenis arak lah ..asal nya kitorag nak makan area atas ni ..

bila nak order air dia kata air cuma ada soft drinks je ..aku tanya kat ada cendol ..dia kata cendol cuma boleh minum kat bawah ..apa lagi kami pun pindha lah turun bawah ..patut lah muzik bukan main kuat ..pastu ada pelayan yang pakai seksi ...pada aku seksi ;ah kalau peha terdedah tu...

entah lah tak selesa pergi kedai makan pelayan pakai baju t*t*k tersembul ..anak suami tengok malu rasanya ..entah lah ..aku trauma sikit tengok benda benda maca ni ..emosi mudah terganggu ..

ok lah ..kesimpulan nya premis tu takkan dapat sijil halal sebab ada jual arak .
kemudian aku rasa itulah first and last aku akan makan kat situ .taknak aku makn tempat yang ada jual arak secara terang terangan macam tu ..

apa hukum makan di kedai yang ada jual arak ?

AL-KAFI LI AL-FATAWI : SOALAN 372 (5 SEPTEMBER 2016 M / 3 ZULHIJJAH 1437 H)

SOALAN:

Assalamualaikum ustaz. Apakah hukum membeli makanan di restoran yg menjual arak?

JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Hukum asalnya adalah dibenarkan jika diyakini makanan berkenaan tidak bercampur dengan arak atau perkakasnya telah disucikan. Namun begitu bagi seorang Muslim adalah perlu baginya untuk menghindari sebaik mungkin kedai makanan yang bercampur antara halal dan haram.

Ini untuk mengelakkan fitnah. Kaedah yang masyhur mengatakan:

اِتَّقُوا مَوَاضِعَ التُّهَم

Maksudnya: Takutilah kalian tempat-tempat yang boleh mendatangkan tohmahan orang.

Wallahua’lam.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...