Selasa, 1 Disember 2020

KOS RENOVATE DAPUR

 Aku ada buat sedikit pembacaan kos aku nak renovate dapur.

Kos dinding bata merah:

Sumber: The Vocket..ower ni buat tahun 2017. 

part dinding merah

https://www.thevocket.com/bina-dinding-ala-kafe-hipster-dengan-kos-rm2000/

korang boleh baca kat sini .orang ni renovate kos dia dalm 2k . aku rasa saiz dinding aku lebih kecik dr saiz yang ni 

harga sekotak batu merah tu paling murah rm60..dah paling mahal 85 ..owner ni beli barang dan kemudian upah orang pasang.

nak beli bata merah dengan suzuka ..ada outlet dia dekat taman lagenda


korang boleh tengok katalog suzuka ni ..mmg lawa bata dia ...

Kos pintu gril :

pintu dapor aku jumpa pintu kat shoppe harga ni 


so ni kiranya steel, pastu coating dia tak cat...so harga dia aku kena check mesti araound this!

ni harga dan jenis grill kalo korang nak buat 

Kos eletrik:





so kita boleh budget berapa kos eletrik dia nak buat . kalau DB bagai tu mmg boleh cecah RM800

so ini adalah kajian aku dan aku boleh anggarkan berapa kos yang aku akan kene ...

so kalau dikirak kirakan aku bajet macam ni :


1) dinding merah: RM2k

2) Panel tingkap: 1K

3) pintu dapur: 1.5k

4) letrik : rm500

5) upah pecah , cat bagai: 1k

so total: lebih kurang 6k 

kalau dia nak amik 1ok maksudnya dia mark up banyak sgt ..so aku kena buat plan B iaitu beli bahan dan upah orang pasal itu je caranya.

kalau aku nak tambah backsplah kitchen guna subway tiles aku dah jumpa ..


ni IG: jubincantik 


banyak jubin yang cantik cantik ...so kita boleh beli sendiri...

ok setakat ni apa yang aku dh dapat nnt aku share lagi..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...