Khamis, 1 Ogos 2019

Renovation RUMAH Melaka 2019

Akhirnya dapur aku berjaya di buat. Walaupunbelum siap sepenuhnya aku rasa bersemangat. Dr aku nak panggil orang. Deal dengan beberapa org kontraktor. Sampailah jadi. 

Aku deal dengan Ideal Concept ni . Nama lelaki tu tak berapa ingat. Dia dtg tengok dapur harga asal aku dpt dlm RM1950. Bila aku dh tunjuk dapur aku kena bersihkan kabinet lama dan ada kerosakkan sikit pada kabinet dia naikkan harga ke 2080. Aku terima . 

Semalam dia dh bersihkan kabinet aku . Sampai pun aku tak nampka lamgsung dlm rumah dan luar rumah . Aku mmg puas hati. Minggu depan dia akan buat pemasangan . 



Ini gambar dlm bentuk 3D. Aku memang minta warna seakan kabinet yg lama. So far utk keluasan 15 kaki aku rasa ok. 
Sekarang aku dengan suami kena fikir pulak nak lengkapkan rumah dengan perabot.

Aku kena beli peti ais, mesin basuh dan aircond yg baru. Aku tengah fikir nak beli yg macam mana . Yg besar sedikit atau paling kecil.

Kalau untuk investment tak salah aku beli yg jenis ok. Sebab nnt kalau nak beli saiz besar keluar kos lagi.

Ok.

Peti ais saiz kecil dalam 400 lebih. Yg besar 700

Mesin basuh semi auto dalam 275 beza 200 dapat yg auto
Midea yg aku tengok ni dalam 400 lebih je

Aircond mmg harga ni paling murah. 600 lebih.

Korg ada pandangan tak nak beli yg bagaimana besar ke atau kecil , aku nak beli sederhana.


Ada kata jangan beli yg besar yg kecil sahaja pun dh ok. 





UPDATE: 

SABTU 3/8/2019

semalam yg aku rancang ...dan hari ini ...ini yg aku beli 


kenapa aku beli tiga tiga ni ?

ok ..aku ada pegang prinsip biar mahal asal menang memakai..

ok aku dh buat comparison antara kesemua brand dari segi harga, review, berapa banyak terjual, berapa lama warranty dan termasuklah kualiti barang.


PETI AIS:

Asalnya aku nak amik yg dua pintu. Tp mahal sangat sampat RM 700 lebih..so aku rasa better beli yang satu pintu tapi jangan keci sgt...

AIRCOND:

aku asalnya nak beli MIdea tapi kedai ni takde brand Midea tu so terpaksalah aku amik Hisense. Aku ada baca review org ..bunyik macam aku so aku try lah

MESIN BASUH:

ok asal nak beli semi auto yg bukan fully auto ..aku pilih brand KHIND harga dia 300 lebih gak..so alang alang aku amik je yg auto punya dalam RM529, mahal sikit dr yg aku nak beli sebelumnya.

ok so !!! yg aku palingggg lega gila ..total yg RM1787  aku bayar secara ansuran menggunakan kad kredit maybank suami aku 0% interest katanya

so aku kena bayar selama 12 bulan ialah RM148.92..so lepas separuh beban dlm kepala otak aku 

tunggu barang sampai je ni..

oklah aku dh ngantuk esok tulis lagi ....XOXO
SALAM 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Perlis - Hatyai 2024

 Aku book hotel Disember 2023. Masa balik dr Genting. Masa tu aku cuma fikir nak bawak anak anak berjalan sekerap yg boleh. Misi tahun ni be...